Problemen bij het bekijken van weblecturesWat kan er aan de hand zijn?
Hoe los ik dit op?
Problemen met Blackboard, bijvoorbeeld je modulesGa naar VU Blackboardsupport.
Problemen met inloggen 
Inloggen vanuit Blackboard:
het inlogscherm komt steeds leeg terug
Dit gebeurt alleen bij Internet Explorer. De browsers Firefox, Chrome en Safari geven dit probleem niet.

Open de weblecture in een nieuw tabblad of venster: 
weblecture-openenIE
- rechtermuisklik op de link van de weblecture
- kies "Openen in een nieuw tabblad"
- log vervolgens weer in met je VU-net-id.

Of:
Pas de beveiligingsinstellingen van Explorer aan (PDF).
Inloggen vanuit Blackboard:
login niet geaccepteerd, waarna een foutmelding verschijnt
Check nogmaals je login en wachtwoord.
Inloggen vanuit Blackboard blijft niet lukkenStuur een mail naar het AVC en vermeld daarbij graag de volgende gegevens:
- tekst van de foutmelding op je scherm
- de titel en datum van de weblecture
- wanneer en hoe laat je het hebt geprobeerd
- lukt het de weblecture te bekijken op een andere pc?
- lukt het om andere weblectures te bekijken?
Problemen met afspelen 
Afspelen van weblectures in Internet Explorer 11 (Windows 8)Bij computers met Windows 8 is Internet Explorer 11 meegeleverd. Afspelen van weblectures in deze browser werkt in de Compatibiliteitsmodus. Instructie hiervoor vind je op Weergaveproblemen met sites oplossen met de compatibiliteitsweergave (Microsoft Windows-site).
Ik krijg geen beeld van de docentEr zijn twee vormen van weblectures. Digitale audiocolleges, of slidecastcolleges, tonen alleen de slides met de stem van de docent.   
Afspelen hapert of wordt onderbrokenDit kan voorkomen bij grote drukte (meer dan 1200 gelijktijdige gebruikers). Probeer het later nog eens.

Soms is er een hapering om de zoveel seconden, die het bekijken onmogelijk maakt. Er zijn aanpassingen gedaan om dit te verbeteren.
Foutmelding: "The media file for this presentation could not be found."Dit doet zich vooral voor bij Internet Explorer.
Probeer het met een andere browser, zoals Firefox.
Bij afspelen de foutmelding: "Unable to play the presentation. The media server may not be available or the media stream format may not be supported. (4001 An error has occurred.)"Dit is een algemene foutmelding.
Probeer het volgende:
- sluit alle browservensters en start de browser opnieuw
- kies Pagina vernieuwen (of F5).
Versneld afspelen lukt nietVersneld afspelen werkt alleen in Internet Explorer onder Windows. Voor Mac/Apple kan je Bootcamp of een emulatieprogramma proberen.
De colleges van september - november 2011 kan je niet versneld afspelen. Het is wel mogelijk via de slides naar een volgend moment in de weblecture te springen.
Afspelen op Mac/Apple lukt niet
  • Download de laatste versie van Flip4Mac (minimaal 2.4.0.11) en de meest recente versie van je webbrowser. Of probeer de Camino browser, die voldeed goed bij een test. De UB kan hierbij helaas geen ondersteuning bieden.
  • De Safari-browser heeft een stroombesparings-stand die dit probleem kan veroorzaken, de Silverlight plugin werkt dan niet. Deze stroombesparings-stand zal je moeten uitzetten bij gebruik van weblectures. Ga naar Safari->Voorkeuren->Geavanceerd. Zet het vinkje uit bij Internetplugins: Stop plugins om stroom te besparen. Ververs de pagina met de weblecture, deze zal nu gaan afspelen.
Afspelen op een tablet of iPad (Apple) lukt niet Helaas, de weblectures kunnen (nog) niet op een iPad of Android-tablet afgespeeld worden. 
De VU werkt aan het geschikt maken van de weblectures voor gebruik op iPads of Android-tablets. Het is nog niet bekend wanneer weblectures hierop bekeken kunnen worden. Zodra dit mogelijk is, komt er een nieuwsbericht hierover op de UB-site en VUnet.
Geen beeld bij de weblectures (wel geluid)Er is iets mis met de viewer op je laptop/pc.
Tip: download een nieuwe versie van de viewer (Windows Media Player).
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam

spamfuik@vu.nl