Home > Nieuws & Pers > Pers > Persberichten
Persberichten per e-mail ontvangen

Recente persberichten

Vanmiddag lancering Kieskompas voor de Europese Verkiezingen

Levend Kieskompas met (kandidaat) Europarlementariërs

De Europese Verkiezingen van 22 mei naderen snel en de verkiezingscampagne draait op volle toeren. Voor de kiezers die willen weten wat de precieze standpunten zijn van politieke partijen, ontwikkelde Kieskompas van de Vrije Universiteit Amsterdam een stemhulp. De lokale wetenschappelijke experts analyseerden de partijprogramma’s en websites van meer dan 300 partijen in de 28 Europese lidstaten om hun standpunten te achterhalen op de belangrijkste issues. Na ruim twee jaar van voorbereiding wordt vandaag om 15.00 uur het Kieskompas voor de Europese Verkiezingen in Den Haag gelanceerd. De officiële opening is een samenwerking met Coolpolitics en het Montesquieu Instituut in het Campuscafé van Den Haag van 14.45 tot 16.00. Pers is van harte welkom.

VU-archeologen ontdekken unieke Laat-Romeinse goudschat

Ontdekking werpt nieuw licht op einde Romeins gezag in Nederland

Vrijdag 25 april presenteren archeologen van de Vrije Universiteit Amsterdam tijdens een persconferentie in het Limburgs Museum (Venlo) een unieke goudschat uit het begin van de 5e eeuw, onlangs aangetroffen op een akker in het Limburgse Echt. De schat bestaat uit een in Nederland nog nooit eerder aangetroffen combinatie van gouden munten en kapot geknipt zilveren vaatwerk.

24-04-14

Zelfbeschadiging en suïcidegedachten hebben gemeenschappelijke genetische basis

Mensen die zichzelf beschadigen (op zich niet bedoeld om zichzelf te doden) hebben ook een grotere kans een poging tot daadwerkelijke zelfdoding te doen. Hoogleraar ontwikkelingspsychologie Hans Koot: “Zelfbeschadiging is dus niet een relatief onschuldig verschijnsel dat vanzelf wel overgaat, maar een indicatie voor een verhoogd risico op suïcidaliteit. Vroegtijdig ingrijpen bij zelfbeschadiging is nodig om de kans op suïcide te verkleinen”. De samenhang tussen beide fenomenen is voor ongeveer tweederde toe te schrijven aan gemeenschappelijke genetische invloeden. De twee soorten gedragingen hebben dus voor een belangrijk deel dezelfde biologische mechanismen gemeen. Dit concluderen Dominique Maciejewski en Karin Verweij, ontwikkelingspsychologen van de Vrije Universiteit Amsterdam in een publicatie in JAMA Psychiatry.

17-04-14

“Universiteiten moeten meer aandacht besteden aan wetenschappelijke integriteit”

Perverse prikkels of rotte appels?

Zo’n 2% van de onderzoekers geeft in onderzoek van Daniele Fanelli (2009) toe tenminste eenmaal data te hebben vervalst of verzonnen. En 34% gaf aan zich tenminste eenmaal te hebben schuldig gemaakt aan twijfelachtige onderzoekspraktijken, zoals veel statistische analyses doen en alleen publiceren wat goed uitkomt. Of zonder dat te melden andere vraagstellingen centraal stellen dan waarvoor het onderzoek was opgezet. Of op vooringenomen wijze de bestaande kennis samenvatten. Hoe wapen je als universiteit onderzoekers tegen dagelijkse wetenschappelijke dilemma’s? Vrijdag 2 mei spreekt Lex Bouter, voormalig rector magnificus, zijn oratie Perverse prikkels of rotte appels? uit. Hij is vanaf 1 mei hoogleraar Methodologie en integriteit bij de Vrije Universiteit Amsterdam en VU medisch centrum. Pers is van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de oratie.

16-04-14

Genetische routekaart biedt inzicht in oorzaak van ziektes

Rol erfelijkheid en omgevingsfactoren in kaart gebracht

Bij het ontstaan van de meeste ziektes spelen niet alleen de invloed van genen maar ook omgevingsfactoren zoals leefstijl een rol. Wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam en collega’s uit de Verenigde Staten hebben belangrijke stappen gezet naar een genetische ‘routekaart’ die inzicht biedt in welke mate beide factoren belangrijk zijn bij het ontstaan van verschillende ziektes. De resultaten van het onderzoek zijn zondag verschenen in Nature Genetics.

15-04-14

“Misbruik particulier initiatief niet voor participatiesamenleving”

24 april presentatie manifest door denktank van wetenschappers en deskundigen

“Particulier initiatief is meer dan een alternatief voor overheidssubsidie”. Dit zeggen vooraanstaande wetenschappers en maatschappelijke experts die donderdag 24 april met een manifest aandacht vragen voor particuliere initiatieven en hun steun geven aan maatschappelijke organisaties. Zo geven ze een signaal af aan de politieke discussie die momenteel gaande is over de participatiesamenleving in Nederland. Deze Dag van de Filantropie wordt georganiseerd door de Vrije Universiteit Amsterdam. Pers is van harte welkom.