QS-Ranking: maatschappelijke focus en internationaal perspectief

9 juni 2022
In de QS World University ranking komt het internationale karakter van het onderzoek en onderwijs van de Vrije Universiteit Amsterdam sterk naar voren.

De International Master Brochure geeft een goed beeld van het internationale karakter van het onderzoek en onderwijs aan de VU. Ook laten VU-studenten en -wetenschappers bijvoorbeeld in A Better World@VU duurzame projecten en initiatieven zien die een bijdrage leveren aan een betere wereld. De manier waarop we met de natuur en het milieu omgaan bijvoorbeeld, heeft ook invloed op onze (geestelijke) gezondheid. Bij de opleiding Geneeskunde zet een groep studenten onder de naam CO2-assistant zich in voor het voorkomen van gezondheidsproblemen door aandacht te besteden aan de relatie tussen duurzaamheid en gezondheid.

De VU neemt op de QS-ranking dit jaar een 214e plek in van de bijna 2500 universiteiten. De Vrije Universiteit Amsterdam positioneert zich net als vorig jaar het sterkst op de component citations per faculty (positie 150 wereldwijd).

QS World University ranking 2023: VU onderzoek en onderwijs
De internationale QS World University ranking 2023 is vandaag bekend gemaakt. Dit is een jaarlijkse ranglijst van (internationale) universiteiten, gerangschikt op onder meer de kwaliteit van het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek binnen de universitaire instelling. Dit wordt zowel kwantitatief beoordeeld – bijvoorbeeld via citatie impact en staf/student ratio’s, als ook kwalitatief – bijvoorbeeld via reputatie surveys onder academici. De QS-ranking richt zich op zes componenten: academic reputation (40%), employer reputation (10%), citations per faculty (20%), faculty student (20%), international faculty (5%) en international students (5%).

Vrije Universiteit Amsterdam
Al sinds de oprichting staat Vrije Universiteit Amsterdam voor waardengedreven onderwijs, onderzoek en valorisatie. De internationale onderzoekswereld staat voor omvangrijke uitdagingen, terwijl de tegenstellingen in de samenleving groeien. Door kennis van zaken, een open blik, ondernemende houding en multidisciplinaire aanpak werken wij aan duurzame oplossingen met maatschappelijke impact. Onze toppositie in onderzoek combineren we met een stevige maatschappelijke oriëntatie, wat leidt tot een uitstekende internationale reputatie. Ons onderwijs en onderzoek is verweven en sterk multidisciplinair. We richten ons daarbij op vier profielthema’sConnected WorldGovernance for SocietyHuman Health and Life Sciences en Science for Sustainability.

Impact ranking 2021
Naast de aandacht voor de wetenschappelijke impact van de universiteit wordt eveneens de aandacht voor diversiteit en duurzaamheid gezien: in de eerder gepubliceerde Impact Ranking van Times Higher Education (THE) komt de maatschappelijke betrokkenheid van de VU sterk naar voren.