VU Amsterdam opnieuw duurzaamste universiteit van Nederland

23 mei 2022
Afgelopen vrijdag werd de SustainaBul uitgereikt waarin de hoger onderwijsinstellingen in Nederland op duurzaamheid worden beoordeeld. Vrije Universiteit Amsterdam is dit jaar de meeste duurzame universiteit en staat op de tweede plek op de volledige ranking.

Op de eerste plek staat Hogeschool Van Hall Larenstein en op de derde plek Wageningen Universiteit. Dit is het derde jaar op rij dat de VU in de top 3 universiteiten staat. In 2020 stond de VU ook op nummer 1 en in 2021 op de derde plaats.

SustainaBul
De SustainaBul is de jaarlijkse door Studenten voor Morgen georganiseerde ranglijst tussen de Nederlandse Hoger Onderwijsinstellingen. Hierbij worden deelnemende onderwijsinstellingen beoordeeld met behulp van een vragenlijst verdeeld in de thema’s duurzaamheid in het onderzoek, onderwijs, de bedrijfsvoering en best practises. VU scoorde het volledige aantal punten op onderzoek en best practises.

Best practise VU Amsterdam
Bovendien werd de Sustainability Course inventory voor de top 5 van de best practises geselecteerd uit de 80 ingestuurde projecten. In de course inventory wordt weergegeven welke duurzame vakken de VU aanbiedt aan de hand van de UN Sustainable Development Goals. Dit project wordt samen met de Green Office VU uitgevoerd.

Duurzaamheid op de VU
Met de hoge ranking laat de VU weer zien dat duurzaamheid echt een van de speerpunten is. Dit is alleen mogelijk omdat we duurzaamheid als VU-gemeenschap oppakken en verder opbouwen. Zo verbindt Amsterdam Sustainability Institute wetenschappers uit heel de VU, de Sustainability Leadership Hub helpt docenten in het integreren van duurzaamheid in onderwijs en de Green Office VU is het duurzaamheidsplatform voor de studenten. Samenwerking en impact gedrevenheid maakt dat we de ambities van het strategische VU-speerpunt duurzaam waar maken. Natuurlijk zijn er nog grote stappen te maken. Het verduurzamen van de universiteit doe je samen. Dus heb jij een goed idee? Mail dan naar: sustainability@vu.nl

A Better World @ VU
De Vrije Universiteit Amsterdam wil duurzame projecten en initiatieven vanuit het onderwijs, onderzoek en valorisatie aan de maatschappij laten zien. Een selectie van mooie initiatieven en projecten wordt op 24 mei 2022 in de etalage gezet via een digitale en fysieke tentoonstelling: A Better World@VU.