VU zet volgende stap naar 100% Open Access publiceren

16 december 2022
Met ingang van 1 januari 2023 wordt Open Access binnen de Vrije Universiteit Amsterdam de norm voor publiceren. Dat heeft het College van Bestuur onlangs besloten. Het nieuwe beleid betekent dat wetenschappelijke publicaties van VU-auteurs Open Access en onder een open licentie beschikbaar gemaakt moeten worden voor iedereen. Op deze manier zet de VU een belangrijke stap richting beter toegankelijke en transparantere wetenschap.

Open
“Vanuit de overtuiging dat kennis en wetenschap toegankelijk en transparant moeten zijn, staan wij voor de principes van Open Science”, zegt rector magnificus Jeroen Geurts. “Met dit beleid sluit de VU aan bij de internationale voorhoede. Door iedereen overal ter wereld de mogelijkheid te bieden kennis te nemen van de resultaten van ons wetenschappelijk onderzoek, ook als zij zich geen dure abonnementen kunnen veroorloven, nemen we als VU onze verantwoordelijkheid naar mens en maatschappij.”

Het beleid sluit aan op de eisen van steeds meer onderzoeksfinanciers, zodat eenheid en helderheid wordt geschept voor onderzoekers. Ook committeert de VU zich hiermee aan het investeren in een duurzaam en betaalbaar publicatielandschap.

Wat gaat er veranderen?
Wetenschappelijke publicaties van VU-auteurs moeten per 1 januari 2023:

• geregistreerd zijn in het Current Research Information System (Pure)
  • direct Open Access gemaakt worden onder een open licentie, waar mogelijk
  • onder het auteursrecht van de auteur blijven, waar mogelijk
  • beschikbaar gesteld te worden via de VU Research Portal (VU Repository, Pure)

De VU ondersteunt VU-auteurs op verschillende manieren bij het volgen van dit beleid.

• Vanaf 2023 maakt de Universiteitsbibliotheek het kort wetenschappelijk werk van VU-auteurs na 6 maanden automatisch Open Access via de VU Research Portal (VU Repository, Pure), ook al is dit werk niet Open Access gepubliceerd (‘groen Open Access'). Het is mogelijk om een publicatie hiervan uit te sluiten via een opt-out.
  • De VU blijft overeenkomsten afsluiten waarbij uitgevers betaald worden om direct Open Access mogelijk te maken voor auteurs van de VU en Amsterdam UMC / locatie VUmc (‘goud Open Access’).
  • Bovendien investeert de VU in haar Open Science-programma in duurzame non-profit publicatie-initiatieven die geen kosten rekenen voor auteurs (‘diamant Open Access’).

In de VU Journal Publishing Guide kun je zien in welke tijdschriften je kosteloos Open Access kunt publiceren.

Heb je vragen over Open Access publiceren?

Neem contact op met het Open Access-team van de Universiteitsbibliotheek!

openaccess@vu.nl