Een decennium van HIV-onderzoeken bij sleutelpopulaties in Sub-Sahara Afrika

10 november 2023
Het onderzoeksmasterprogramma Global Health van het Amsterdam Institute for Global Health and Development (AIGHD) viert het 10-jarig jubileum van haar themaweek "HIV Studies in Key Populations". Het doel van deze week is om studenten actief te betrekken bij onderzoek naar kwetsbare, gestigmatiseerde en moeilijk bereikbare bevolkingsgroepen, die een verhoogd risico lopen op HIV.

De HIV-themaweek wordt georganiseerd als onderdeel van het vak ‘Aanpak van ziektebelasting in een wereldwijde context’, aangeboden door het Amsterdam Institute for Global Health and Development (AIGHD). De week werd geleid door de gerenommeerde expert prof. dr. Eduard Sanders (Oxford, KEMRI, Kenia), het Aurum Instituut (Zuid-Afrika) en Guus ten Asbroek (AIGHD).

Context doet ertoe

Het vak onderscheidt zich door de ziektebelasting vanuit een kwantitatief perspectief te benaderen, terwijl de meerderheid van de vakken een kwalitatieve benadering kiest. Het is echter niet alleen de methodologie die dit vak onderscheidend maakt. Het betrekken van studenten in discussies over kwetsbare, gestigmatiseerde en moeilijk bereikbare bevolkingsgroepen in Sub-Sahara Afrika is een kenmerk geworden van dit vak. Het motto "Context doet ertoe" weerspiegelt de toewijding van het vak om de complexe interactie van factoren die gezondheidsuitkomsten beïnvloeden te begrijpen.

Lokale experts

De afgelopen tien jaar is de themaweek, die wordt geleid door feedback van studenten, aanzienlijk geëvolueerd. Cruciaal is de betrokkenheid van lokale experts geweest. Zij hebben de HIV-themaweek enorm verrijkt door het geven van virtuele lezingen, deelnemen aan studentendiscussies en het meeontwerpen van oefeningen. De inzichten die deze experts bieden door verhalen te delen over hun ervaringen in het werken met sleutelpopulaties kunnen nooit geëvenaard worden door verhalen van onderzoekers die meer op afstand betrokken zijn, bijvoorbeeld in Europa.

Internationale studentenpopulatie

In de loop der jaren heeft zich nog een andere verandering voorgedaan met betrekking tot de diversiteit van de studentenpopulatie. Met een groeiend aantal internationale studenten en studenten uit lagere-middeninkomens omgevingen, bevordert het vak rijkere discussies en een dieper begrip van diverse perspectieven onder zowel studenten als begeleiders. Het geloof dat mondiale gezondheidsonderwerpen het beste worden onderwezen en besproken in internationale contexten is een drijvende kracht achter het succes van dit vak.

Een transdisciplinaire aanpak

De evoluerende inhoud en transdisciplinaire aanpak van het vak weerspiegelen de verbredende perspectieven van de wereld op mondiale gezondheid. Mentale gezondheid is bijvoorbeeld tegenwoordig een topprioriteit. Het aanpakken van HIV kan niet los worden gekoppeld van het gesprek over mentale gezondheid. Studenten verkennen innovaties op dit gebied in nauwe samenwerking met partners in Afrika.

Uitbreiding van samenwerkingen met het mondiale Zuiden

Terwijl we een decennium van inspirerende interacties met studenten vieren, kijken we ook vooruit. In de toekomst streeft het vak ernaar om haar banden met onderzoekers en programma-implementeerders uit het mondiale Zuiden verder te versterken. In deze internationale leercommunity streven we ernaar om de interacties tussen nationale en internationale studenten met onze internationale partners te vergroten, zodat we de volgende generatie experts in mondiale gezondheid kunnen blijven ondersteunen.

Lees meer over de onderzoeksmaster Global Health