Nina Polak nieuwe Vrije Schrijver van de VU

15 mei 2023
Nina Polak wordt met ingang van 1 juni 2023 benoemd tot Vrije Schrijver aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij neemt het stokje over van Gustaaf Peek die afscheid nam met de Abraham Kuyper Lezing in de Westerkerk in Amsterdam.

“Het is een grote eer om een jaar verbonden te zijn aan de VU als Vrije Schrijver. Ik kijk er erg naar uit om met studenten in gesprek te gaan, over de wereld, hun wereld en de literatuur", aldus Polak over haar aanstelling.

Polak is de zeventiende Vrije Schrijver aan de VU, opvolger van Gustaaf Peek en eerdere Vrije Schrijvers zoals Babs Gons, Maxim Februari, Arnon Grunberg, Bas Heijne, Ernest van der Kwast, Ronald Giphart, Renate Dorrestein en Abdelkader Benali. Haar aanstelling duurt een jaar.

“Ik ben enorm blij met de aanstelling van Nina Polak als Vrije Schrijver aan VU Amsterdam. Zij werkt in haar boeken met het thema diversiteit dat voor onze universiteit een belangrijk speerpunt is. Haar roman Buitenleven uit 2022 werd het Tzum-BruutTAAL Regenboogboek van het jaar 2022. Deze erkenning wordt toegekend aan een oorspronkelijk Nederlandstalig fictie werk uit het LGBTQI+-spectrum. Ik weet zeker dat zij velen, studenten en medewerkers, op onze campus weet aan te spreken en wens haar veel inspiratie het komende jaar", aldus Rector Magnificus Jeroen Geurts.

Nina Polak (1986) schrijft fictie en non-fictie. Zij debuteerde in 2014 met We zullen niet te pletter slaan. Deze roman werd driemaal genomineerd voor een prijs (de Anton Wachterprijs 2014, de ANV Debutantenprijs 2015 en de Opzij Literatuurprijs 2015). Polak studeerde literatuurwetenschap en Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam en in New York. Van 2009 tot 2012 was zij redacteur van het Amsterdamse studentenweekblad Propria Cures. Verder publiceerde zij voor De Gids en De Groene Amsterdammer. Vanaf 2013 is zij ook correspondent cultuur voor De Correspondent.

Polaks volgende roman Gebrek is een groot woord werd in 2018 onderscheiden met de BNG Bank Literatuurprijs en in 2020 met de literaire jongerenprijs De Inktaap. Haar derde roman Buitenleven verscheen in 2022 en werd het Tzum-BruutTAAL Regenboogboek van het jaar 2022. Ook kreeg zij de Jonge Veer voor haar "virtuoze omgang met taal, het geschreven woord en de versterking van de leescultuur onder jongere generaties".  In 2017 verscheen een tweeluik van de NTR met Polak en Adriaan van Dis waarin beide schrijvers met elkaar worden vergeleken in leven en werk. In 2021 ging Een vrouw blijft thuis in première, het eerst geschreven toneelstuk van Polak.

De aanstelling van de Vrije Schrijver aan de VU wordt mede mogelijk gemaakt door de VUvereniging. Polak zal tijdens haar Vrije Schrijverschap ook colleges geven aan de Faculteit der Geesteswetenschappen. Haar eerste publieke optreden zal zijn tijdens de Opening van het Academisch Jaar op 4 september in de Aula van het VU-hoofdgebouw, van 15.30 – 17.00 uur.

Foto: Nina Schollaardt