Raffaella Mulas, Susie Protschky en Makoto Takahashi ontvangen VU Startpremie

6 november 2023
Wiskundige Raffaella Mulas, politiek historicus Susie Protschky en geograaf Makoto Takahashi ontvangen ieder een VU Startpremie. Hiermee kunnen zij hun talent verdere ontwikkelen en positioneren zij de Vrije Universiteit Amsterdam als werkgever voor internationale nieuwkomers.

Raffaella Mulas
Universitair Docent Wiskunde Raffaella Mulas doet onderzoek in een belangrijk opkomend vakgebied van de wiskunde – de zogenaamde ‘hypergrafen’ – dat vertakkingen heeft in de natuurkunde, netwerkwetenschappen, informatica, scheikunde en biologie. Hypergrafen zijn generalisaties van grafieken, die het mogelijk maken om niet-paarsgewijze interacties tussen grootheden te coderen. Ze kunnen bijvoorbeeld groepsdruk op sociale media, katalyse in chemische reacties en besmettingsprocessen in de epidemiologie modelleren. Hoewel het grootste deel van haar werk pure wiskunde betreft, zijn veel van Mulas’ projecten gebaseerd op samenwerking met computerwetenschappers, natuurkundigen en biologen. Zij generaliseerde bijvoorbeeld verschillende wiskundige hulpmiddelen, van de spectrale grafentheorie tot hypergrafen. In samenwerking met biologen paste zij deze hulpmiddelen toe op netwerken voor genetische expressie.

Met de VU Startpremie gaat Mulas een internationaal uitwisselingsprogramma opzetten met de afdeling wiskunde van de VU en het Alfréd Rényi Instituut voor Wiskunde in Boedapest en een internationale conferentie aan de VU organiseren gewijd aan moderne ontwikkelingen in de (hyper-)grafentheorie.

Susie Protschky
Hoogleraar mondiale politieke geschiedenis Susie Protschky  doet onderzoek op het snijvlak van oorlogsgeschiedenissen, koloniale geschiedenissen en de geschiedenis van beelden en hun ontstaan, betekenis en impact. Zij legt de nadruk op mondiale ontwikkelingen op het gebied van geschiedenis, kunst, media en communicatie. Protschky versterkt de samenwerking met Universitas Gadjah Mada (UGM) in Yogyakarta, collega's van andere Indonesische instellingen en internationale experts op het gebied van Indonesië, Nederland, Australië en fotografie. Ook heeft zij een rol in het nieuw opgerichte ‘History, Memory and Decolonial Futures Research Collective (2023)’, dat tot doel heeft verbindingen te leggen tussen historici, kunstenaars en activisten in Australië, Indonesië en Nederland.

Met de VU Startpremie gaat zij workshops organiseren die de komende 2-3 jaar de basis vormen voor nieuwe programma’s gericht op financieringsregelingen van NWO en ERC. Ook zal een promovendus ondersteunen bij het afronden van haar Australische project “Decolonisation and photography in Southeast Asia: Histories and legacies.”

Makoto Takahashi
Universitair docent  Transdisciplinaire STS (Science, Technology and Society)  Makoto Takahashi  gebruikt kunst als middel voor wetenschapscommunicatie en vertrouwenscrises bij het publiek. Zijn recente werk onderzoekt de rol van kunst bij het bevorderen van de dialoog over controversiële technologieën. Hij is curator van de  reizende tentoonstelling ‘Picturing the Invisible’, die reeds op een aantal plaatsen te zien geweest is. ‘Picturing the Invisible’ onderzoekt de erfenis van de aardbeving en kernramp in Fukushima, Japan,  in 2011. Het brengt negen gevierde kunstenaars samen die met film werken in de gebieden die indertijd getroffen zijn. Het combineert hun werken met essays in opdracht van beleidsmakers (bijvoorbeeld de voormalige Britse ambassadeur in Japan, Sir David Warren), activisten (bijvoorbeeld de beroemde milieuactivist Aileen Mioko Smith) en academici (bijvoorbeeld hoogleraar Sheila Jasanoff en emeritus hoogleraar Brian Wynne). in een bredere sociale en politieke context.

Met de VU Startpremie gaat Takahashi de tentoonstelling ‘Picturing the Invisible in juli 2024 naar Amsterdam’ halen en uitbreiden, ter gelegenheid van de 4S/EASST-conferentie georganiseerd door de VU. Zo betrekt hij een breed publiek bij de onderzoeksgemeenschap van de VU. Hij gaat daarnaast onderzoeken hoe het publiek met de tentoonstelling omgaat, en wat de valkuilen zijn bij ‘art-based public engagement’. Ook gaat hij publiceren over de tentoonstelling.

VU Startpremie
De VU Startpremie is een stimuleringsmiddel om wetenschappelijk toptalent aan de VU te verbinden. De premie is bedoeld om de internationale nieuwkomer extra ondersteuning te bieden bij de verdere ontwikkeling van diens talent en om de VU als werkgever voor deze doelgroep aantrekkelijk te positioneren. De VU Startpremie bedraagt €30.000,- per laureaat en kan naar eigen inzicht worden besteed, bijvoorbeeld voor het aanstellen van een (student-)assistent, een AIO, de aanschaf van databestanden, het volgen van een opleiding of symposium et cetera. Elk jaar worden er maximaal drie startpremies toegekend.

Neem contact op met Persvoorlichting VU