Start themacollectie over het slavernijverleden en zijn doorwerkingen

30 juni 2023
Diverse VU-wetenschappers bestuderen vanuit verschillende invalshoeken en onderzoeksdisciplines het slavernijverleden en de doorwerking ervan in het heden. Naar aanleiding van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden wordt in de studiezaal op de eerste verdieping van het hoofdgebouw een themacollectie samengesteld met hulp van VU-onderzoekers en andere experts op dit gebied.

In de themacollectie staat de Nederlandse geschiedenis van slavernij en de doorwerking ervan in de  maatschappij centraal, maar de collectie bevat ook boeken over slavernij, kolonialisme en racisme in het algemeen. Daarnaast worden belangrijke casestudies uit andere landen uitgelicht.

Inzichten uit verschillende onderzoeksdisciplines
Om een zo breed mogelijk perspectief te creƫren, worden onderzoekers en experts uit uiteenlopende disciplines uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan de collectie. Verschillende VU-wetenschappers hebben inmiddels suggesties aangedragen voor deze collectie. Zo zijn onderzoekers uit onder andere de gebieden politicologie, religie & theologie, antropologie, geschiedenis, recht en filosofie betrokken bij het project. Dankzij de diverse perspectieven ontstaat een dieper begrip van historische gebeurtenissen, de psychologische en socio-economische effecten en het voortdurende racisme.

Van historisch perspectief naar toekomstperspectief
De collectie is niet enkel representatief voor het verleden, maar tracht ook een blik te werpen op het heden en de toekomst. Om hierin te voorzien worden naast verschillende kaarten uit de slavernijperiode, ook moderne kunstwerken tentoongesteld. De collectie wordt gedurende het jaar uitgebreid en aangevuld, waardoor een integrale selectie bereikt wordt. Momenteel is de collectie nog groeiende, dus heb jij een boekentip voor deze collectie? Laat het ons weten via vraag.ub@vu.nl.

Neem hier een kijkje in de collectie. De fysieke collectie is te bekijken in de studiezaal op de eerste verdieping van de Universiteitsbibliotheek.

De Universiteitsbibliotheek dankt Bastiaan van Apeldoorn, Amisah Bakuri, Freek Colombijn, Rosemarijn Hoefte, Dienke Hondius, Sam Miske, Lianne Mulder, Jessica Roitman, Zawdie Sandvliet, Wouter Veraart en Pieter Wagenaar voor hun suggesties voor deze collectie.

Heb je vragen of suggesties?

Kom langs bij onze servicebalies of neem contact met ons op!

vraag.ub@vu.nl

Universiteitsbibliotheek