VU Open Access Innovatiefonds ondersteunt open, gratis en eerlijk publiceren

18 oktober 2023
Het VU Open Access Innovatiefonds ondersteunt tijdschriften, uitgevers en infrastructuur die zich inzetten voor ‘Diamant Open Access’, waarbij onderzoekers niet hoeven te betalen om te publiceren. De focus ligt op initiatieven die zijn opgezet vanuit wetenschappers zelf (scholarly-led én non-profit). Die kunnen een alternatief bieden voor de steeds duurdere en niet-inclusieve commerciële uitgevers, die hoge bedragen vragen voor open access publiceren. In 2023, het eerste jaar van zijn bestaan, heeft het fonds 75.000 euro verdeeld over 30 Open Access-initiatieven.

De lijst van 30 initiatieven met steun van het VU Open Access Innovatiefonds biedt onderzoekers goede aanbevelingen om hun werk direct open te maken, stelt Anne van den Maagdenberg, Open Access Librarian van de Vrije Universiteit Amsterdam: “Op deze manier maken we duidelijk dat er genoeg Open Access-alternatieven van hoge kwaliteit zijn om een monopolie van de grote commerciële uitgevers te voorkomen.”

“Door in te zetten op deze diamanten initiatieven waarbij er niet betaald hoeft te worden om te mogen publiceren, zetten we ook een stap naar gelijke kansen voor iedereen ter wereld om open te publiceren. Ook als je niet aangesloten bent bij een vermogende universiteit die jouw kosten kan dekken”, zegt Van den Maagdenberg. “Dit sluit goed aan bij de kernwaarden van de VU. We vinden maatschappelijke betrokkenheid en toegankelijkheid belangrijk. Het is mooi dat we met het Innovatiefonds kunnen investeren in publicatiemogelijkheden die deze waarden onderschrijven.”

Tussen de initiatieven bevinden zich algemene diensten, zoals de Directory of Open Access Journals, die een overzicht bieden van alle kwalitatief goede volledig Open Access tijdschriften. Maar ook vakspecifieke preprint servers, zoals PsyArxiv of ChemRxiv, waar je je onderzoeksresultaten direct en gratis kunt delen, worden gesteund. Ook wordt er verder gekeken dan alleen artikelen en worden er Open Access boekuitgevers ondersteund en ook een modulair platform als ResearchEquals, waar elke ‘stap’ van je onderzoek gepubliceerd kan worden. “Al deze platforms zijn goede voorbeelden van plekken waar je open, gratis en eerlijk kan publiceren.”

Voor 2024 is wederom 75.000 euro gereserveerd om mooie Open Access-initiatieven voor en door wetenschappers een zetje in de rug te geven.

Lees meer informatie over het fonds en bekijk een overzicht van de in 2023 gesteunde initiatieven.

Heb je vragen over Open Access publiceren?

Neem contact op met het Open Access-team van de Universiteitsbibliotheek!

openaccess@vu.nl