Berno Bucker benoemd tot interim-directeur Demonstrator Lab VU

29 januari 2024
Dr. Berno Bucker is benoemd tot interim-directeur van het Demonstrator Lab VU. Hij volgt hiermee dr. Linda van de Burgwal op, die de afgelopen twee jaar directeur van Demonstrator Lab was. Berno is geen onbekende van het Demonstrator Lab, waar hij zes jaar geleden zijn eigen startup lanceerde en de afgelopen vier jaar ook Demonstrator Lab projecten heeft gecoacht.

Dr. Berno Bucker is met ingang van januari 2024 benoemd tot interim-directeur van het Demonstrator Lab. Berno heeft een achtergrond in de academische wereld, heeft ruime betrokkenheid bij vele academische startups en is business developer bij het kennistransfer office VU IXA-GO. Door die verscheidenheid aan ervaring en verschillende perspectieven op academisch ondernemerschap kent hij maar al te goed de kansen – en de uitdagingen – van het realiseren van innovatieve academische ondernemingen.

Berno Bucker: "Met enthousiasme kijk ik ernaar uit om vanuit mijn nieuwe rol het academisch ondernemerschap bij het Demonstrator Lab -en daarbuiten- verder te stimuleren. Mijn focus zal liggen op het faciliteren van peer-to-peer interacties en het verbinden van de verschillende elementen in het grotere Amsterdamse startup-ecosysteem, zoals onder andere VU StartHub, ACE, het 3xA fonds en ASIF.”

Berno neemt de directeursfunctie over van Linda van de Burgwal, die de afgelopen twee jaar directeur was van Demonstrator Lab en zich nu zal gaan richten op de opbouw van haar onderzoeksgroep als deel van haar functie als Associate Professor Societal Entrepreneurship and Innovation in Health and Life Sciences.

Linda van de Burgwal: “In de afgelopen twee jaar hebben we zowel de impact als de bekendheid van Demonstrator Lab vergroot. Ik ben erg trots op deze prestaties en dankbaar voor al het teamwerk en de samenwerkingen die we zowel binnen als buiten de VU-campus hebben geïnitieerd.”

Davide Ianuzzi, Chief Impact Officer at the Vrije Universiteit Amsterdam: “Onder Linda is het Demonstrator Lab uiterst professioneel geworden. Het lab trekt geweldige projecten en teams aan, waardoor een aanstekelijk inspirerende omgeving ontstaat. Als academicus met praktijkervaring in de start-upwereld kijk ik vol vertrouwen uit naar wat er onder de leiding van Berno gaat gebeuren.”

Waar Berno nog aan toevoegt: “Tijdens mijn directeurschap in 2024 wil ik de ondernemersnieuwsgierigheid aan de VU aanwakkeren en actief ervoor zorgen dat onze studenten- en onderzoeksprojecten startups worden. En natuurlijk ga ik genieten van de startup-vibes.”

Over het Demonstratorlab

Het Demonstrator Lab is een learning-by-doing-omgeving die toegankelijk is voor studenten en medewerkers. Deelnemers betreden het lab in de zeer vroege fase van het idee-naar-marktproces. Het lab biedt uitgebreide ondersteuning gedurende het gehele proces, van teamvorming tot prototypeontwikkeling. Het doel is om een ondernemende cultuur binnen het Amsterdamse academische ecosysteem te cultiveren en innovatie op basis van onderzoek te stimuleren.

Tegenwoordig is een derde van de initiatieven van het Demonstrator Lab ondergebracht bij bedrijven die een aanzienlijk bedrag aan publieke en private financiering hebben opgehaald. Een prachtig resultaat in slechts acht jaar tijd sinds de oprichting.

Bezoek de website van Demonstrator Lab’s website