Ben ik toelaatbaar met mijn buitenlandse vooropleiding?

Studenten die zich aanmelden met een buitenlands diploma moeten aan een aantal eisen voldoen om toegelaten te kunnen worden tot onze bacheloropleidingen.

Let op: er gelden andere regels als je je met een buitenlandse vooropleiding wilt aanmelden voor een Engelstalige opleiding.

• Aanmelddeadlines

Houd allereerst rekening met de aanmelddeadline van 1 mei. Heb je een visum nodig, meld je dan uiterlijk 1 april aan. Voor numerus fixus-opleidingen is de deadline uiterlijk 15 januari.

Omdat je een buitenlandse vooropleiding hebt, zijn er een aantal documenten die je extra moet inleveren. Doe dit op tijd, zodat we jouw aanmelding op tijd kunnen beoordelen. Sommige opleidingen hebben naast diploma-eisen nog extra toelatingseisen. Deze vind je op de desbetreffende opleidingspagina.

• Aanmeldprocedure

Je meldt je als eerste aan in Studielink. Welke stappen je moet ondernemen is afhankelijk van de opleiding die je gaat volgen. Volg het stappenplan 'Aanmelden bacheloropleiding' of 'Aanmelden masteropleiding'. Meld je je aan voor een numerus fixus-opleiding? Volg dan dat stappenplan

Toelaatbaarheid

Nadat je je aanmelding hebt afgerond in je persoonlijke dashboard op VU.nl, ontvang je van ons bericht over je toelaatbaarheid. Eventuele aanvullende toelatingseisen worden hier benoemd. Als je toelaatbaar bent, zal je een aantal documenten bij ons moeten inleveren:

• Diploma’s en vakkenlijsten.
    • Een officiële vertaling van je diploma’s en vakkenlijsten als deze niet in het Nederlands, Engels, Duits, Frans, Italiaans, Portugees of Spaans zijn opgesteld.
    • Bewijs van een behaalde taaltoets als je deze al in je bezit hebt.

Gewaarmerkte kopie

Je levert van alle documenten een gewaarmerkte kopie in. Er moet op de kopie een stempel en een handtekening van een officiële instantie staan waaruit blijkt dat de kopie overeenkomt met het origineel. Waarmerken kan bij de administratie van de onderwijsinstelling die het diploma heeft verstrekt of bij de VU Studentenbalie. Je kunt de gewaarmerkte kopieën per post opsturen of inleveren bij de Studentenbalie.

Vrije Universiteit Amsterdam
    Studie- en Studentadministratie
    De Boelelaan 1105
    1081 HV Amsterdam
    Nederland

Neem bij het waarmerken aan de fysieke Studentenbalie altijd het originele document mee. Let op: lever géén originele documenten in, deze worden namelijk niet teruggestuurd.

Bij sommige diploma's is het mogelijk om deze digitaal te verifiëren. Op deze pagina over digitaal gecertificeerde documenten vind je meer informatie over de diploma's die hiervoor in aanmerking komen en hoe je deze documenten naar de VU laat versturen.

• Deficiënties

Als je niet aan de eisen van de opleiding voldoet, moet je deficiënties wegwerken door het behalen van de juiste toetsen op 6 vwo-niveau. Ook moet je een bewijs inleveren van je taalniveau Nederlands, ook als Nederlands je moedertaal is. Meer informatie vind je op de pagina Voldoen aan taaleisen.

Deficiënties voor VU Studiekeuzecheck opleidingen moeten 31 augustus zijn weggewerkt, voor selectieopleidingen is de deadline uiterlijk 15 juli. Haal je deze deadline niet? Dan verbruik je een deelnamekans, tenzij je om uitstel vraagt. De voorwaarden hiervan vind je in de regeling Selectie en plaatsing

• Visum en verblijfsvergunning

Alle informatie over visa en verblijfsvergunningen vind je op de pagina Visa and Residence Permit. Neem contact op via studentimmigration@vu.nl indien je vragen hebt over het proces.

• Studiebeurzen

De VU heeft geen studiebeurzen voor internationale bachelorstudenten. Op www.grantfinder.nl zie je of je in aanmerking komt voor een studiebeurs van een andere instelling. Meer informatie vind je op onze Engelstalige pagina over financiële steun.

• Studentenorganisaties

Er zijn in Nederland verschillende organisaties voor internationale studenten. Een aantal is specifiek gericht op studiegebieden, maar er zijn ook algemene organisaties.

Heb je vragen of advies nodig?

Neem gerust contact op met de Studentenbalie.

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl o.v.v. je studentnummer

Stuur ons een bericht via de online chat (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Ben je al VU-student? Stel je vraag via het vragenformulier (log in met je VUnetID)