Ben ik toelaatbaar met mijn hbo-propedeuse of hbo-diploma?

Heb je een hbo-propedeuse of hbo-diploma behaald? Dan ben je toelaatbaar tot een bacheloropleiding als er geen aanvullende eisen zijn.

Meer informatie over de vooropleidingseisen vind je op de desbetreffende opleidingspagina. Als je niet aan de eisen voldoet, moet je deficiënties wegwerken door het behalen van de juiste toetsen op 6 vwo-niveau. Moet je aan taaleisen voldoen? Bekijk dan de pagina Voldoen aan taaleisen.

Deficiënties voor VU Studiekeuzecheck opleidingen moeten 31 augustus zijn weggewerkt, voor selectieopleidingen is de deadline uiterlijk 15 juli. Haal je deze deadline niet? Dan verbruik je een deelnamekans, tenzij je om uitstel vraagt. De voorwaarden hiervan vind je in de regeling Selectie en plaatsing

Bewijs van behaalde vooropleiding

Je ontvangt van de VU bericht of je een bewijs van je behaalde vooropleiding of een bewijs van de behaalde vakken op 6 vwo moet inleveren. De volgende documenten worden geaccepteerd:

• Originele gewaarmerkte kopie diploma. Lever het document in via de post (Studie- en Studentadministratie, de Boelelaan 1105, 1081 HV Amsterdam) of bij de Studentenbalie (Hoofdgebouw, begane grond). Bij de Studentenbalie kun je je diploma laten waarmerken. Neem daarvoor je originele diploma en een kopie mee. Let op: lever géén originele documenten in, deze worden namelijk niet teruggestuurd.
  • Afstudeerverklaring. Vraag deze aan bij je huidige opleiding. Op de verklaring moet de opleiding en de examendatum vermeld staan en de verklaring moet ondertekend zijn door de Examencommissie. Lever het origineel in via de post (Studie- en Studentadministratie, de Boelelaan 1105, 1081 HV Amsterdam) of bij de Studentenbalie (Hoofdgebouw, begane grond).
  • Digitaal uittreksel diplomaregister. Download het uittreksel van www.mijndiplomas.nl en lever deze digitaal in via studentenbalie@vu.nl. Je kunt geen uitgeprinte versie van het uittreksel inleveren, omdat deze niet geldig is. Let op: deze optie is alleen geldig als je niet vóór de deadline in het bezit bent van een originele gewaarmerkte kopie van je diploma of een afstudeerverklaring. Mits anders vermeld in persoonlijke communicatie verwerken wij alleen documenten die per post of bij de studentenbalie worden ingeleverd. Lever je een digitaal document in, dan kunnen wij je (op een later moment) vragen om alsnog een hard copy document aan te leveren.
  • Certificaat behaald vak op 6 vwo-niveau. Lever het originele document in via de post (Studie- en Studentadministratie, De Boelelaan, 1081 HV Amsterdam) of bij de Studentenbalie (Hoofdgebouw, begane grond).

Hbo-propedeuse of hbo-diploma behaald in augustus

Behaal je pas in augustus je hbo-propedeuse of je hbo-diploma? Lever dan zo snel mogelijk een originele afstudeerverklaring in.

Extra informatie hbo-vooropleiding

• Je meldt je voor de opleiding van je keuze aan in Studielink. Bij het invullen van je vooropleiding staat hbo niet in de lijst. Om je hbo-propedeuse in Studielink te registreren, klik je op ‘Anders’. Vervolgens kun je de gegevens van je hbo-opleiding invoeren.
  • Het kan zijn dat je van DUO het bericht krijgt dat je deficiënt bent, terwijl je wel aan de toelatingseisen voldoet. Dit gebeurt als je vóór je hbo-propedeuse een havo-diploma hebt behaald en deze ook als vooropleiding hebt opgegeven. In dat geval raden we je aan alleen te vermelden dat je een hbo-opleiding als vooropleiding hebt gedaan. Als je de melding toch krijgt, ontvang je hiervan een schriftelijk bericht waarin het vervolg van de procedure is opgenomen, zodat je alsnog kunt aantonen dat je over een hbo-diploma beschikt.

Heb je vragen of advies nodig?

Neem gerust contact op met de Studentenbalie.

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl o.v.v. je studentnummer

Stuur ons een bericht via de online chat (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00). Op maandag 20 mei is de studentenbalie wegens Pinksteren gesloten.

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00). Op maandag 20 mei is de studentenbalie wegens Pinksteren gesloten.

Ben je al VU-student? Stel je vraag via het vragenformulier (log in met je VUnetID)