Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Bregje de Vries

UD (docent, onderzoeker)

Bregje studeerde Onderwijskunde en Wijsgerige en Historische Pedagogiek aan de UU. Na haar afstuderen volgde een promotietraject aan de UT. Dit promotieonderzoek ging over de rol van reflectie in onderzoekende lessen biologie op de basisschool. De Universiteit Twente maakte tijdens dit promotietraject blijvend interesse voor de ontwerpkant van onderwijs en het belang van ontwerpvaardigheden bij leraren voor een succesvolle implementatie van onderwijsvernieuwingen.

Na haar jaren aan de UT werd Bregje lector aan de hogeschool van Arnhem en Nijmegen met als onderzoeksthema het ontwerpen van innovatieve leeromgevingen. In dit lectoraat ontwikkelde zij haar expertise op het gebied van leraren als onderwijsontwerpers, en zette praktijkgericht ontwerponderzoek met docenten en studenten van de hogeschool op de kaart. De periode van bijna tien jaar als lector aan de hogeschool scherpte het belang van samenwerking tussen leraren en onderzoekers verder aan. Of onderzoek nou theoretisch inzicht of impact in de dagelijkse praktijk beoogt, de verbinding tussen praktijk en wetenschap is in beide gevallen van wezenlijk belang voor effectieve en waardevolle onderwijswetenschap.

De laatste jaren werkt Bregje als lerarenopleider en onderzoeker aan de VU. Daarin komen zowel haar onderzoeksambities als de wens om dichtbij de onderwijspraktijk te staan tot hun recht.

Haar expertise ligt op het gebied van ontwerponderzoek, praktijkgericht onderzoek en het adresseren van een kloof tussen praktijk en theorie in het onderwijsdomein. Nieuwe didactieken staan vaak centraal in haar onderzoek en onderwijs, zoals onderzoekend leren, zelfregulatie, formatief evalueren, omdat in die contexten het belang van de leraar als ontwerper en onderzoeker van het onderwijs van belang is.

Recent verdiept Bregje zich in het adaptief vermogen van onderwijsprofessionals: wat vraagt het van leraren om voortdurend ‘te vernieuwen terwijl de winkel openblijft’ en hoe gaan leraren om met deze vraag? Toekomstbewustzijn, systeembewustzijn, beroepsidentiteit lijken daarin elementen van belang en die onderzoekt Bregje met collega’s van het project Expeditie Lerarenagenda, onder andere met vernieuwende creatieve onderzoeksmethoden.

Bregje levert in de lerarenopleiding bijdragen aan Algemene Didactiek, Praktijkonderzoek 1 en 2, en verzorgt het keuzevak Onderzoekend leren. In de startweek is zij één van de docenten van de workshop Lesplanning.

Naast het direct verzorgen van onderwijs is ze graag betrokken bij nieuwe ontwikkelingen in de lerarenopleiding zoals modularisering, het verkennen van een wereldburgerschapsprofiel voor de opleiding, en vertalen van recente inzichten uit haar eigen en ander onderzoek naar het programma van de lerarenopleiding of nascholingsonderdelen.

Bregje’s onderzoeksexpertise ligt op het vlak van het ontwerpen van (nieuwe vormen van) onderwijs. De onderzoeksprojecten zijn vaak ingericht als ontwerponderzoek, waarbij samen met leraren onderwijs wordt ontworpen en uitgeprobeerd. Daarnaast richt haar onderzoek zich op het opleiden en professionaliseren van leraren en lerarenopleiders en de rol van ontwerpen en onderzoeken hierin. Hierbij spelen thema’s als het verbinden van theorie en praktijk, impact van praktijkgericht onderzoek, en nieuwe vormen van ontwerpen en onderzoeken zoals social design en participatory design en creatieve onderzoeksmethoden.

Publicaties
Klik hier voor een overzicht van de publicaties van Bregje.

Ga hier terug naar de teampagina van VU Lerarenacademie.