Laura van Huizen, promovendus Biofotonica & Medische Beeldverwerking

Medisch natuurkundige Laura van Huizen onderzoekt aan de VU in hoeverre een nieuwe microscopietechniek direct feedback kan geven aan artsen over uitgesneden weefsel. Door het geven van directe feedback, zou de operatie beter kunnen worden uitgevoerd en kan gezond weefsel met rust worden gelaten.

Waarvoor kan de nieuwe microscopietechniek gebruikt worden?
“De techniek die we gebruiken heet hogere harmonische generatie microscopie. Het zou kunnen helpen bij het stellen van een diagnose doordat er bijvoorbeeld direct kan worden bekeken of de biopten (stukjes weefsel) tumorcellen bevatten. Ook kan het bijvoorbeeld helpen bij het beoordelen van tumormarges bij een operatie. Het voordeel van deze microscoop is dat we direct weefselstructuren kunnen visualiseren, zonder dat het weefsel daarvoor hoeft te worden bewerkt of gelabeld. Mijn focus ligt op longweefsel, en specifiek het diagnosticeren van longkanker en interstitiële longziekten.”

Op welk resultaat ben je het meest trots?
“Ik ben trots op het feit dat wij één van de eerste in de wereld zijn die deze microscoop naar de kliniek hebben gebracht, om de techniek te valideren, en de toegevoegde waarde voor klinische toepassingen te onderzoeken. In samenwerking met Flash Pathology en clinici, hebben we een grote eerste vertaalslag gemaakt van een labsysteem naar een potentiële tool voor in de kliniek.”

Wat fascineert jou aan dit vakgebied?
“Het meest interessante aan mijn vakgebied vind ik het interdisciplinaire aspect. Het onderzoek bevat zowel de techniek begrijpen, als het weefsel onderzoeken en dit samen vertalen naar klinische toepassingen. Ik vind het dan ook erg leuk om met mensen uit verschillende disciplines samen te werken, zoals artsen, chirurgen, pathologen, onderzoekers en technici.”

Wat is jouw tip voor aankomende studenten?
“Een tip voor het kiezen van je studie: kies vooral wat je op dit moment leuk of interessant lijkt en maak je niet te veel zorgen over de toekomst. Na je studie kun je nog alle kanten op, niets ligt vast met deze keuze. Wil je wat meer een beeld hebben bij de studie? Vraag is om een meeloopdag met een huidige student, dat geeft je een inkijkje wat betreft de vakken, maar ook je toekomstige medestudenten en je studentenleven. En de belangrijkste tip die ik kan geven voor tijdens je studie is: geniet er van! Het is een periode met veel flexibiliteit en nog weinig (werk)verplichtingen, voor je het weet is die tijd voorbij!”

Gerelateerd nieuws