Calypsomuziek als stem van het volk

17-02-2020

13.45

Aula

Sweet Breakaway: An ethnographic study of Aruban Calypso Music and the Narratives of The One Happy Island

G.T.E. Richardson

prof.dr. M.P.J. van de Port, prof.dr. C.J. Hamelink

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Sociale wetenschappen

Promotie

Calypsomuziek groeide na verloop van tijd uit van een muziekstroom van immigranten tot een muziekgenre dat de stem van het volk vertolkte. Antropoloog Gregory Richardson bracht voor zijn onderzoek de ontwikkeling van de muziekstroom in kaart.

Muziekgenre
Calypsomuziek is een van de oudste en meest herkenbare muziekgenres uit het Engelssprekend Caribisch gebied. Met wereldbekende hits zoals ‘Feeling hot hot hot’ en populaire klassiekers zoals de Banana Boat Song - ‘Day-O’, staat calypsomuziek wereldwijd bekend als de ultieme Caribische feestmuziek. Maar volgens Richardson gaat er veel meer schuil achter de opzwepende beats van het muziekgenre. “Calypsomuziek heeft complexe eigenschappen. Het is een muziekgenre dat kritiek uitoefent op de elites in de samenleving door gebruik te maken van rijmende en gelaagde teksten op syncopische ritmes. Vrij complex dus, wat je misschien in eerste instantie niet aan zou denken.”

Oorsprong
Calypsomuziek is ontstaan tijdens de slavernijperiode op plantages in het Caribisch gebied. Afrikaanse slaven van Trinidad en Tobago die zich niet openlijk konden uiten tegen koloniale onderdrukking, zochten alternatieven om dit te bewerkstelligen door bijvoorbeeld gelaagde klaagliederen richting de slavenmeesters te zingen. Calypsomuziek staat nu onder een groot deel van het Caribisch volk bekend als ‘the voice of the people’.

Meer informatie over het proefschrift