Parallel programma interactieve lezingen en workshops - Ronde 1

1.1 Feedback geven van hoge kwaliteit, hoe kun je dat snel en effectief doen?

Wouter GerritsenWouter Gerritsen, JuniorDocenten VU

Feedback is essentieel voor goed onderwijs. Zeker het geven van geschreven feedback op bijvoorbeeld papers, onderzoeksvoorstellen of essays. Het geven van goede feedback kost tijd. Is het voor jou herkenbaar dat je tijdens het nakijken van schrijfopdrachten veel dezelfde commentaren aan het typen bent? Zou je met collega’s onderling meer consistentie willen in het geven van feedback? De VU Onderwijswerkplaats onderzoekt samen met (Junior)Docenten systemen van bibliotheken met herbruikbare commentaren. In deze presentatie laten we zien hoe zo’n elektronische feedback tool werkt.

Zaal: 1B-21

1.2 Interactief digitaal onderwijs

Maikel en DannyMaikel Wijtmans en Danny Scholten, Bètafaculteit

Moderne digitale middelen kunnen docenten en studenten in staat stellen om veel intensiever onderwijs te verzorgen. In deze sessie vertelt Danny Scholten over het programma FeedbackFruits waar de Betafaculteit dit jaar mee experimenteert. Feedbackfruits wordt gebruikt voor interactief studiemateriaal, docentenfeedback en peer feedback. Op eenvoudige wijze kan de docent opdrachten aanmaken die een logische workflow opleveren voor zowel de docenten als studenten. Danny zal vertellen voor wat voor soort onderwijs (bijv. CV building of bespreken van wetenschappelijke artikelen) en op welke verschillende manieren het programma ingebed kan worden voor werkgroepen en thuisstudie.

Zaal: Aurora

1.3 Q&A met Kristina Edström

Kristina EdströmNaar aanleiding van de keynote presentatie kunnen deelnemers persoonlijk met Kristina Edström van gedachten wisselen.

Zaal: 1A-43



1.4 De Student aan Zet

Leergang Onderwijskundig Leiderschap

Het thema van de huidige lichting deelnemers van de Leergang Onderwijskundig Leiderschap is: de Student aan Zet. In deze workshop nemen de deelnemers u mee in de door hun ontwikkelde gedachtengang. Wat betekent dit thema? Hoe kunnen we studenten meer regie geven over hun eigen leerproces? Wat is daar voor nodig? Wat kunnen docenten doen? Welke curriculumaanpassingen kunnen helpen? In deze workshop werken de deelnemers gezamenlijk aan een beter begrip van dit thema en aan het ontwikkelen van ideeën met behulp van Design thinking methoden.

Zaal: Forum 2 1D-06

5. De OVI methode voor onderwijs ontwerpen

AFB Luuk TerbeekLuuk Terbeek, LEARN! Academy

Onderwijs en ICT, wat doe jij ermee? Ongeacht jouw rol of functie leer je in deze workshop hoe de OVI training jou helpt. De OVI training wordt ontwikkeld door de VU Amsterdam en staat voor ‘Onderwijs Versterkt met ICT’. De training is gebaseerd op wetenschappelijke kennis en toont effectieve methoden. De OVI training biedt concrete activiteiten en veel aanvullende informatie voor alle onderwijsfasen; van contextanalyse tot en met studentevaluatie. OVI kan in een online of blended programma worden gevolgd, zowel in teamverband als  individueel. De modulaire opzet van de OVI training maakt deze training ook zeer geschikt als addendum op de BKO. Leer in deze workshop wat de OVI methode is en bepaal of je ermee aan de slag wilt.

Zaal: 1A-44

6. Mixed Classroom in Practice

Siema RamdasSiema Ramdas, LEARN! Academy

De VU wordt steeds diverser, waarbij internationale of "mobiele" studenten een nieuwe dimensie van diversiteit toevoegen aan de mix. In een "Mixed Classroom" worden deze verschillen gebruikt om de leerervaring voor alle aanwezige studenten te verrijken. Het is dus niet alleen een "wat", maar ook een "hoe"; een aanpak die niet alleen alle studenten betrekt bij het creëren van een inclusief leerklimaat, maar waarbij verschillende perspectieven binnen het college, werkgroep of project waarde toevoegen en het leerproces verrijken. In deze interactieve workshop onderzoeken we de eigen ervaringen en waarom een specifieke aanpak nodig is en wat we daarvoor kunnen gebruiken. We delen en bespreken enkele best practices.

Zaal: 1A-58

Docenten kunnen zich hier aanmelden voor toekomstige workshops.

7. Caring Universities

Leonore de WitLeonore de Wit, Sascha Struijs, FGB

Studenten staan onder steeds grotere druk om te presteren terwijl ze ook zich nog volop moeten ontwikkelen op vele andere maatschappelijke vlakken; sociaal, financieel en emotioneel. Veel studenten hebben psychische klachten of zelfs burn-out. Vroegtijdige signalering en hulp kan deze groep helpen. Het Caring Universities project heeft daarbij een aantal online ondersteunings- middelen voor deze groep beschikbaar waarop je studenten direct kunt attenderen en naar verwijzen. Leer in deze workshop wat het Caring Universities project is en hoe dit helpt om deze groep te ondersteunen.

Zaal: 1B-14