Times Higher Education Europe Teaching Ranking 2019: VU met onderwijskwaliteit in top 30 beste Europese universiteiten

De eerste internationale ranking die zich volledig richt op onderwijs en onderwijsomgeving.

05-07-2019 | 9:17

Times Higher Education heeft recentelijk de Europe Teaching Ranking 2019 gelanceerd. Het is het tweede jaar dat deze ranking is gelanceerd en het is de eerste internationale ranking die zich volledig richt op onderwijs en onderwijsomgeving. De VU positioneert zich in 2019 in de top 30 van beste Europese universiteiten ten aanzien van onderwijs kwaliteit: de universiteit staat op positie 24. De recente positionering benadrukt een positieve ontwikkeling en is specifiek te danken aan de positieve antwoorden en meningen van studenten zelf over de onderwijsomgeving van de universiteit. Een resultaat om trots op te zijn!

De Teaching ranking bestaat uit 14 indicatoren die zijn ondergebracht in 4 overkoepelende kerngebieden:
1) Engagement (35%) - student engagement: 10%, student interaction: 10%, student recommendation: 10%, links to labour market: 5%
2) Outcomes (20%) - academic reputation: 10%, graduation rate: 5%, skills development: 5%
3) Environment (25%) – gender balance of academic staff: 7%, gender balance of students: 7%, proportion of international students: 5.5%, Erasmus+ student mobility: 5.5%
4) Resources (20%) - staff-to-student ratio: 7.5%, papers-to-staff ratio: 7.5%, quality of services: 5%.

De resultaten van de European Student Survey zijn het belangrijkste uitgangspunt voor deze ranking. In andere woorden, 6 van de 14 indicatoren worden hierdoor bepaald en 45% van de uiteindelijke score van de universiteit wordt op de antwoorden van studenten gebaseerd. De survey onder studenten bevraagd een variëteit aan onderwerpen die de student van belang achten, zoals betrokkenheid bij de universiteit, interactie met onderwijzers, kwaliteit van de services die een instelling de student biedt, en de mogelijkheden om de eigen kwaliteiten te ontwikkelen in voorbereiding op hun carrière na het afronden van de universitaire opleiding.