Amsterdamse Hoger Onderwijs vaart met X voor genderinclusie

29 juli 2022
"X = me en X = us". Met deze tagline op shirts en vlaggen vragen vier Amsterdamse hogescholen en universiteiten tijdens de Canal Parade aandacht voor genderinclusie binnen het onderwijs. Onder de noemer Pride University vaart de Vrije Universiteit Amsterdam, samen met de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Inholland wederom samen voor LHBTQIA+ rechten en inclusie binnen het onderwijs.

Dit jaar is het thema van Pride Amsterdam My Gender, My Pride en binnen het hoger onderwijs wordt hard gewerkt aan genderinclusie. De Vrije Universiteit Amsterdam werkt aan een forse uitbreiding van het aantal genderinclusieve toiletten en biedt binnen veel IT-systemen inclusieve opties aan op het gebied van persoonlijke voornaamwoorden of gender.

Persoonlijke voornaamwoorden
Zo heeft Canvas, het interne systeem voor studenten, vier verschillende opties voor persoonlijke voornaamwoorden. Bij de formulieren die studenten invullen tijdens de introductie zijn er drie opties voor gender: man, vrouw, anders. De VU Amsterdam kiest bij het communiceren met studenten en medewerkers steeds vaker voor genderinclusieve communicatie, door als aanhef iemands voornaam te gebruiken, in plaats van ‘de heer’ of ‘mevrouw’.

Maar we zijn er nog lang niet. Nog te vaak worden studenten en medewerkers in het onderwijs gevraagd naar hun gender, zonder dat duidelijk is of het relevant is voor onderwijs of onderzoek. Studenten en medewerkers in transitie of na transitie worden te vaak geconfronteerd met hun ‘dode’ naam. In HRM-systemen, smoelenboeken die niet worden geactualiseerd of bij de aanvraag van diensten of apparatuur die op de dode naam zijn geregistreerd.

Binnen de Vrije Universiteit Amsterdam wordt hard gewerkt aan het oplossen van deze problemen. “We willen dat iedereen zich aan de VU welkom voelt. Dit is waar ik mij als rector voor wil inzetten, een veilige omgeving waar iedere student zich veilig voelt, zichzelf kan ontwikkelen, kan uitzoeken wat hun talenten zijn en hoe je die later kunt inzetten. Bovenal wil ik elke student op het hart drukken om juist te omarmen wat je uniek maakt. Studeren is immers meer dan een diploma halen. Het is ook een persoonlijke reis die je vormt voor de rest van je leven”, aldus rector magnificus van de VU Amsterdam Jeroen Geurts.

Prideweek
Tijdens de Canal Pride wil de Vrije Universiteit Amsterdam, samen met de HvA, InHolland en de UvA benadrukken hoeveel belang zij hechten aan inclusief beleid en meerkeuze: X = all of us! De X verwijst hierbij naar de mensen die zich niet als ‘man’ of ‘vrouw’ indentificeren.

In de Prideweek voorafgaand aan de Canal Parade organiseert Pride University workshops, gastcolleges, speeddates en nog veel meer rondom het thema gender, in samenwerking met The Student Hotel.