Open Science Blog: "Brengt technologie verbeteringen in kunst en wetenschap?"

13 oktober 2023
Waarom zou je een evenement bijwonen waar je geen praktische kennis krijgt aangereikt? Welke praktische vaardigheden kun je opdoen tijdens een evenement met de naam 'ART SCIENCE dialogue'? Lena Karvovskaya, community manager Open Science, was aanwezig om het evenement te verslaan en schreef er deze blog over.

Toen we op een septembermiddag bij elkaar kwamen in de gezellige VU ART SCIENCE gallery, realiseerde ik me ineens de kracht van kunst om mensen op een unieke manier met elkaar te verbinden, het bevorderen van verbindingen door middel van creativiteit en inspiratie.

Bij het gesprek waren drie mensen betrokken: Constant Dullaart, kunstenaar en docent aan de Academie voor Schone Kunsten Neurenberg; Jean-Sébastien Caux, hoogleraar theoretische fysica aan de Universiteit van Amsterdam; en Philipp Koellinger, hoogleraar social sciences genetics aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Het onderwerp van discussie draaide om governance and control, waarbij de nadruk lag op de macht en invloed van de platforms die we gebruiken.

Drie alternatieve platforms

Eerst verschijnt creatingthecommons.nl, een van de kunstobjecten die in de galerie worden getoond, op het scherm. "Waar kijken we naar?" vroeg Iris van der Werff, moderator van de ART SCIENCE dialogue en programma-assistent Open Science bij de Universiteitsbibliotheek van de Vrije Universiteit Amsterdam.

"Het is een van de pagina's die we hebben gemaakt in ons basis online presentatieplatform dat altijd maatwerk biedt. We willen een alternatief bieden voor grote platforms en runnen het platform met ideologie, waarbij we bijvoorbeeld geen data verkopen," legde Dullaart uit.

De volgende vraag was gericht aan Caux: welk platform probeerde hij te vervangen met SciPost? Zijn antwoord was bescheiden: "We willen de hele uitgeversindustrie vervangen door een volledig open oplossing zonder winstoogmerk."

Koellinger werkt ook aan een platform om de manier waarop onderzoeksresultaten worden gepubliceerd te transformeren. Zijn DeSci Labs was bedoeld om gebruik te maken van nieuwe technologie om verder te gaan dan PDF's en controle over persistente identifiers te geven aan makers van inhoud.

Validatie

De deelnemers aan de dialoog lichtte hun problemen met grote platforms toe. Voor sociale media kwamen ze tot de conclusie dat het probleem ligt in dat het platform validatie door kwantificering ondersteunt. Het aantal 'likes' dat een stuk content krijgt, kan bijvoorbeeld bepalen of de maker doorgaat met de content. Caux trok een parallel door op te merken dat wetenschappelijke carrières ook gedreven zouden kunnen worden door dopamine, wat het resultaat is van metricering in de wetenschap. SciPost wil verandering in de manier waarop de kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek wordt geëvalueerd.

Koellinger bekeek deze zorgen vanuit een ander perspectief: de uitgeversindustrie stimuleert geen goede onderzoekspraktijken. Prominente tijdschriften publiceren papers die niet gerepliceerd kunnen worden en er is geen ruimte om problemen in deze papers later toe te lichten. Tijdschriften zijn niet geïnteresseerd in de ‘ondermijning’ van hun eigen reputatie.

Oplossingen

Bij het onderzoeken van mogelijke oplossingen voor de genoemde problemen werd het duidelijk dat, in tegenstelling tot exacte wetenschappen, het vinden van een perfecte oplossing slechts een deel van de oplossing is. Er bestaat technologie om veel van de uitdagingen waar we voor staan aan te pakken, maar deze oplossingen worden geblokkeerd door bestaande bestuursstructuren. De problemen van mensen kunnen niet alleen door technologie worden opgelost.

Tegen het einde van het gesprek stelde het publiek prikkelende vragen. Eén vraag aan Dullaart ging over zijn nostalgie naar de begindagen van het internet. Hoewel hij zijn nostalgie erkende, zei Dullaart dat hij zich gesterkt voelde door de nieuwe methoden om content te creëren. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om jarenlang nauw met iemand samen te werken zonder hem ooit persoonlijk te ontmoeten.

Persoonlijke reflectie

Wat heeft het bijwonen van de dialoog mij opgeleverd? Ik ging niet weg met nieuwe praktische vaardigheden, maar ik verliet de expositieruimte met opwinding over de toekomst van de wetenschap, de toekomst van platforms en diepe reflecties over wat ons motiveert om content te creëren en te delen en wat voor mij validatie is. In hoeverre wordt de kwaliteit van ons werk beïnvloed door technologie, door het platform dat we kiezen om het te delen?

Binnenkort

Er komen nog meer dialogen aan. Mis de kans niet om deel te nemen aan deze unieke evenementen:

Dinsdag 17 oktober, 16-18 uur | Pulp Workshop door Sunflower Soup

Dinsdag 31 oktober, 4-6 PM | ART SCIENCE dialoog met Sunflower Soup & Hans Berends (CaRe&DaRe)

Heb je vragen over Open Science op de VU?

Neem contact met ons op!

openscience@vu.nl