VU-eredoctoraat voor Tima Bansal

18 oktober 2023
Vrije Universiteit Amsterdam (VU) kent een eredoctoraat toe aan hoogleraar Tima Bansal. Bansal ontvangt het eredoctoraat voor haar bijdrage voor de wereldwijde vooruitgang in het toepassen van wetenschap in de praktijk dankzij haar werk op het gebied van duurzaam ondernemen en haar bijdragen om impactvolle wetenschap te bevorderen. Het eredoctoraat wordt uitgereikt ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de School of Business and Economics en wordt tijdens de Dies Natalis op 23 november uitgereikt.

Tima Bansal is hoogleraar Strategie aan de Ivey Business School. In de bedrijfskunde staat Bansal bekend om haar bijdragen op het gebied van duurzaamheid, kwalitatieve methodologie en haar inzet om wetenschap relevanter te maken voor de praktijk. Haar werk, met geavanceerde en vaak nieuwe kwalitatieve methoden, heeft belangrijke inzichten opgeleverd in hoe de dimensies van tijd, ruimte en schaal invloed hebben op de manier waarop duurzaamheid vorm krijgt in bedrijfsstrategie. Dit helpt bedrijven om sociale en milieudoelstellingen te combineren met winstgevendheid. Door het oprichten van het Network for Business Sustainability heeft ze deze inzichten ook buiten de academische wereld gebracht naar de bedrijven die daadwerkelijk werken aan – en worstelen met – duurzaamheid.

Bansal krijgt het eredoctoraat op voordracht van de decaan van de School of Business and Economics, Arjen van Witteloostuijn. “Tima is een lichtend voorbeeld voor veel wetenschappers in hoe ze in haar wetenschappelijke werk, in rollen in de Academy of Management en in praktische initiatieven (zoals Innovation North) vanuit wetenschappelijk werk een bijdrage levert aan duurzame praktijken in het bedrijfsleven,” aldus Van Witteloostuijn.

Dies Natalis 2023
Op donderdag 23 november viert de Vrije Universiteit Amsterdam haar 143e geboortejaar. Dit jaar richten we onze aandacht op de kracht van verborgen netwerken en het tot stand brengen van betekenisvolle verbindingen. Evolutiebioloog, VU-hoogleraar en kersverse Spinozaprijswinnaar Toby Kiers zal de Diesrede uitspreken. Zij zal ons een diepgaand inzicht bieden in 'de kracht van verborgen netwerken'.

Meer informatie over de Dies Natalis 2023 vind je hier