ART SCIENCE dialogues: Life of Plants

9 februari 2024
De komende maanden brengt de VU ART SCIENCE gallery kunstenaars en onderzoekers samen in een nieuwe serie ART SCIENCE dialogues. De dialogen maken deel uit van het publieksprogramma van de tentoonstelling Life of Plants, waarin onze relatie met planten centraal staat. In de tentoonstelling is werk te zien van Arja Hop & Peter Svenson, Elspeth Diederix, Oscar Santillán en Špela Petrič.

In samenwerking met het Amsterdam Sustainability Institute en het Environmental Humanities Center Amsterdam heeft de VU ART SCIENCE gallery wetenschappers uitgenodigd om deel te nemen aan een gemodereerde dialoog met de kunstenaars die in Life of Plants te zien zijn. De ART SCIENCE dialogues onderzoeken de veelzijdige relatie tussen mensen en planten.

In de gesprekken worden verschillende dimensies van de plantenwereld onderzocht, zoals hun therapeutische aspecten, hun rol in het vormgeven van landschappen en identiteiten, de impact van categorisering en koloniale uitbuiting, en het raakvlak van technologie met de botanische wereld. Als geheel onderzoeken de dialogen hoe we een duurzamere toekomst kunnen creƫren door een dieper begrip te krijgen van zowel onze lokale omgeving als het leven van planten.

Vier dialogen:

• Donderdag 15 februari, Man-made vs. Plant