Toewijzingen in Impact Explorer voor onverwachte ontdekkingen

8 maart 2024
Tijdens het onderzoek kom je soms resultaten tegen die je niet verwacht. Hoewel dit niet in het onderzoeksplan stond, wil je hier toch iets mee. Om die onverwachte ontdekkingen toch uit te werken krijgen VU-projecten nu een kleine top-up van maximaal 30.000 euro per project van NWO.

Met deze extra bijdrage kan er maatschappelijke impact worden gecreëerd. Kennisbenuttig is belangrijk voor de huidige wetenschap, maar wordt in de praktijk lastig gevonden. Wanneer er dus opeens mogelijkheden ontstaan voor de maatschappij, is het fijn als deze mogelijkheden benut worden. Kennisbenutting vergroot de kans op maatschappelijk impact van onderzoek en is daarom een belangrijk onderdeel van de NWO-strategie.

Onderzoekers die geïnteresseerd zijn in het doen van een aanvraag voor de Impact Explorer kunnen een voorstel indienen in de doorlopende call. De subsidie is bedoeld voor activiteiten om de mogelijke maatschappelijke impact van ontdekkingen uit meer nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek, uit de Talentlijn en de Open Competities van zowel NWO als ZonMw, te valideren en een route daar naartoe te verkennen. In totaal is er 1.000.000 euro beschikbaar voor kleine subsidies tussen de 20.000 en 30.000 euro. Er wordt gewerkt met een beknopte aanvraagprocedure.

De toekenningen voor de Vrije Universiteit Amsterdam en Amsterdam UMC, locatie VUmc zijn:

Blurring boundaries in the case of AI@work: exploring opportunities for a professional learning program to educate AI polymaths. – van hoogleraar Kennis en Organisatie Marleen Huysman.
In het AI-Know-project is onderzocht hoe AI-ontwikkelaars en domeinexperts effectief kunnen samenwerken om kenniswerk te verbeteren. Het onderzoek toont dat een geslaagde integratie van AI meer vereist dan samenwerking; het vraagt om een vloeiende samensmelting van ontwikkelaars- en gebruikersrollen, waarbij nieuwe 'gezamenlijke praktijkgebieden' ontstaan en de traditionele rol van boundary spanner averechts kan werken. Om impact te maken met deze uitkomst stellen zij een marktverkenning voor om de behoefte aan een professioneel trainingsprogramma te beoordelen, dat mensen voorbereidt op deze nieuwe praktijkgebieden. Het benutten van deze kennis is cruciaal voor een verantwoorde en effectieve inzet van AI in kenniswerk.

MAnaging the GAp between Scientific Insights/Societal Impact in NEonatal care (MAGASINE)
Developing a glossy magazine about healthcare professional-parent communication
– van universitair docent Taal- en Gezondheidscommunicatie Nanon Labrie.
Prematuur geboren kinderen (6.6% Nederlandse geboortes) ontvangen vaak complexe zorg op de afdeling neonatologie (NICU). Op de NICU communiceren ouders continu met de zorgverleners van hun kind. Het IMPACTproject heeft laten zien dat deze communicatie zorguitkomsten sterk beïnvloedt. Denk aan (langetermijn-)stress, medische kennis en tevredenheid bij ouders. Maar ook: werkplezier en burn-out bij zorgverleners. Deze resultaten hebben tot het NICU Communication Framework geleid, waarover in wetenschappelijke tijdschriften is gepubliceerd. Samen met Impact Partner Care4Neo gaat Labrie deze bevindingen nu delen met zorgverleners en ouders, door een uniek glossy magazine over het belang van communicatie in de neonatologie te ontwikkelen.

CREATIVE PRESS: Reporting Against Censorship and Apathy in Venezuela - van antropoloog Eva van Roekel
Hoe kun je moreel handelen tijdens crisis als je leeft in een samenleving met een chronisch gebrek aan transparantie en nep nieuws? Desinformatie is een steeds groter probleem voor samenlevingen. Censuur en apathie verergeren verder de adequate verspreiding van urgente maatschappelijke kwesties. Voor het Veni-onderzoek ‘Ethiek in Nood’ over concreet ethisch handelen ten aanzien van noodpraktijken tijdens overlappende crises in Venezuela zal een interdisciplinair Impactteam, dat bestaat uit het lokaal mediaplatform Runrun.es, mediaprofessionals, de mensenrechtenorganisatie Provea en de Nederlandse Ambassade in Caracas, CREATIVE PRESS ontwikkelen. Dit is een nieuwe mediastrategie dat artistieke journalistiek stimuleert voor maatschappelijke verspreiding over opkomende crisisontwikkelingen in Venezuela.

Channeling knowledge and expertise on childhood trauma - van psychiater Christiaan Vinkers
Jeugdtrauma geeft levenslang risico op mentale en lichamelijke klachten. Uitgebreid literatuuronderzoek en overleg met patiëntvertegenwoordigers, onderdeel van zijn VIDI-project, gaf nieuwe informatie over de langdurige biologische en psychologische gevolgen van jeugdtrauma en over veerkracht na jeugdtrauma. Deze informatie is echter niet voor iedereen beschikbaar. Huidige online-informatie over jeugdtrauma is gefragmenteerd qua oorzaken en gevolgen. Daarnaast ontbreekt informatie over veerkracht en vaak een solide wetenschappelijke basis. Het plan is om een platform met objectieve en toegankelijke kennis over jeugdtrauma vorm te geven, als eerste stap om partijen in Nederland te verenigen die zich inzetten voor preventie/aanpak van jeugdtrauma.

Lees voor de volledige lijst met toekenningen het nieuwsbericht van NWO

Heb je zelf een onderzoek waarvoor je een aanvraag wilt doen, neem dan contact op met VU IXA-GO

Neem contact op met Persvoorlichting VU