Voordelen digitale colleges

Waarom?
Waarom zou je weblectures inzetten in je onderwijs? En wat zegt onderzoek hierover?

Studenten gebruiken de opgenomen colleges vooral om colleges nogmaals te bekijken of om een gemist college in te halen. Maar ook bijvoorbeeld als extra studiemiddel bij moeilijke stof. 

Studiesucces, studenttevredenheid
Uit evaluaties onder studenten en gebruiksstatistieken blijkt dat de opgenomen colleges vaak ook worden geraadpleegd bij het voorbereiden van tentamens. Studenten vinden dat hun studieresultaten hierdoor verbeteren, het draagt dus bij aan het studiesucces. Het aanbieden van digitale colleges wordt door hen dan ook erg gewaardeerd.

Verrijken onderwijs, hogere kwaliteit
Digitale colleges hebben ook een aanzienlijke didactische meerwaarde. Je kunt het onderwijs verrijken door studenten bijvoorbeeld vóór de start van een cursus een opgenomen college te laten bestuderen of door studenten zelf een slidecastcollege te laten maken (bevordering actief leren).

Onderwijs toegankelijker
Het onderwijs wordt met digitale colleges ook toegankelijker voor anderstalige en dyslectische studenten of voor studenten met concentratieproblemen. Ook voor herkansers is het een handig middel.

emptyOnderzoek

Bij andere Nederlandse universiteiten is het slagingspercentage van studenten flink toegenomen (van 50 naar 70%) dankzij digitale colleges:
Slagingspercentage ‘moeilijke vakken’ stijgt fors dankzij webcolleges (persbericht Universiteit van Tilburg, juni 2010). 
Ook in Utrecht zijn goede resultaten behaald.
Uit studentevaluaties bij VUmc blijkt dat studenten weblectures zien als een extra service, niet als vervanging van het college.

Het SURFproject OASE (2009-2011) waaraan 10 Nederlandse universiteiten deelnamen waaronder de VU (UB), heeft een grote hoeveelheid documentatie over weblectures opgeleverd. Deze bibliotheek over weblectures staat in Zotero, een online tool voor citatiemanagement.
Op de site van het OASE-project (www.weblectures.nl), die steeds wordt bijgehouden, staat veel actuele informatie, variërend van uitleg over de inzet van weblectures in het onderwijs tot en met vele praktijkvoorbeelden.

OASE-website: www.weblectures.nl
Bibliotheek weblectures: www.zotero.org/groups/nap_oase/items

Het bedrijf Echo 360 heeft in 2010 een whitepaper geschreven over weblectures met daarin een onderzoek dat door 639 Amerikaans studenten is ingevuld. Hun belangrijkste conclusies: 

  1. Lecture capture is broadly used by students when given the option to do so.
  2. Lecture capture has a direct, positive impact on student comprehension and understanding, regardless of their course of study or enrollment status. 
  3. Students view lecture capture as a very important course resource more often than any other technology or tool.
    Download whitepaper (PDF).

In het tijdschrift Teaching of Psychology beschrijven Lloyd en Robertson van North Georgia College & State University hun onderzoek naar weblectures voor studenten:
Screencast Tutorials Enhance Student Learning of Statistics (januari 2012, vol. 39, nr. 1).