Phishing

Phishing e-mails ‘vissen’ naar vertrouwelijke informatie. Phishing gebeurt telefonisch, per SMS, via websites of social media. Er zit vaak een link in om inloggegevens te bevestigen. Met deze inloggegevens kunnen criminelen bijvoorbeeld geld van je bankrekening stelen.
Ook kunnen criminelen gebruik maken van een besmette bijlage in een e-mail. De laatste jaren wordt er daarbij gebruik gemaakt van zogenaamde ransomware, wat letterlijk betekent: gijzelingssoftware. Hiermee blokkeren criminelen je bestanden of zelfs je complete computer. De tekst van zo’n e-mail is zo opgesteld dat het je triggert om erop te klikken (een factuur wil je immers niet missen). In de bijlage zit een code die wordt uitgevoerd op je computer en die via het internet een virus binnenhaalt. Daarna raakt je computer geblokkeerd en kunnen opgeslagen bestanden alleen ontcijferd worden als je een bepaald geldbedrag aan hen overmaakt.
Wees alert als je e-mails ontvangt die je niet verwacht op je VU mail. Open dan zeker geen bijlagen en klik niet op links in deze e-mails. Heb je toch op een link geklikt of twijfel je over de echtheid van een e-mail? Neem dan contact op met de IT Servicedesk (020 59) 80 000. Let op: ook de IT Servicedesk zal je per e-mail nooit vragen je wachtwoord te wijzigen of je account te verifiëren.

Doe de test
Denk jij dat je phishing mails herkent?  Doe de test op www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/phishing-quiz en lees de tips over wat jij kunt doen op VUnet. Daar vind je nog meer informatie over veilig internetten.