VU Kunstcollectie

Bas Princen, fotoserie five Cities, 2009


De Kunstcommissie van de VU heeft van de bekende fotograaf Bas Princen de fotoserie Five Cities aangekocht voor de openbare ruimte. Een fotoverslag van zijn reizen door het Midden Oosten.

Bas Princen ontving op de Architectuur Biënnale Venetië 2010, samen met de Belgische architecten Kersten Geers en David Van Severen, de Zilveren Leeuw voor hun project 7 rooms, 21 perspectives, een overzicht van hun voornaamste werken. De jury prees onder meer de samenhangende visie van de Belgen en de fotografische analyse van Princen.

  
Bas Princen, Cooling plant, Dubai, 2009 125 x 153

 

Bass Princen 21 Coastal ridge ,Beirut, 2009 125 x 153  

In 2009 trok Bas Princen internationale aandacht met de fotoserie Five Cities, waarin hij de verhouding mens en landschap vastlegde in de steden Amman, Beirut, Cairo, Dubai en Istanbul. De beelden laten een vrij organische stadsgroei zien, die over het algemeen veel minder planmatig verloopt dan in West-Europa. In deze serie wordt zijn analyserende visie op de verhouding stad/mens en landschap in het Midden-Oosten is vastgelegd.

Isabella Wenzel, Vision Zuidas, 2010



Isabelle Wenzel reageert met de installatie Vision Zuidas op humoristische wijze op de tot dusver gerealiseerde Zuidas. Het zijn structurele beelden van een imaginaire stad, waaruit hier en daar een vrouwenbeen steekt. Die vormen ook de verbinding met de foto’s Structuur Zuidas, waar door haar gebouwde architectuurstructuren worden geschraagd door benen.

Isabella Wenzel, Zonder titel,  2010 (Zuidas vision)


Isabelle Wenzel
onderzocht de Genius Loci van de Zuidas en haar bewoners en gaf ze vorm op een sexy manier. Ze fotografeert vrouwen in de meest onmogelijke posities. Ze gaf met Building images haar fantasie de vrije loop met een vrije interpretatie werknemers in de ‘skyscrapers’ op de Zuidas. Wenzel fietste en wandelde door het gebied en ontdekte dat de Zuidas zo is gericht op orde en netheid, dat de wijk een kunstmatige indruk maakt. In de gebouwen concentreerde Wenzel zich op de secretaresse, en dan haar benen. Bij haar leek het of heel de Zuidas daarom draaide. Ze deed onderzoek en de clichés die ze hoorde inspireerden haar. Haar modellen moesten protesterende lichamen uitbeelden, die uit de Zuidas-structuren braken. Het kantoor werd zo bij haar een koninkrijk van de verbeelding. Wenzel is opgeleid tot acrobate, wat zich uit in de wrangkomische, poses van de modellen.

Isabella Wenzel, Paper 1, 2010 tt Exposorium

Kunst in representatieve openbare ruimten

Jan van der Dobbelsteen, Verzamelingen, 1998 hal W en N gebouw

Arjanne van der Spek, Foto, 2008. Locatie: Faculteit letteren. VU Collectie

De afgelopen twee jaar heeft er een inventarisatie/inname van op persoonlijke titel geleende kunstwerken plaatsgevonden. De bruikleencollecties zullen worden geretourneerd, zodat uiteindelijk de VU kunstcollectie overblijft. Met deze VU kunstollectie worden representatieve openbare ruimten ingericht.

In 2008 is een pilot-project van start gegaan bij de Faculteit Letteren. VU Huisvesting heeft een ingrijpende verbouwing uitgevoerd en de Kunstuitleen heeft daarna vier verdiepingen ingericht met allerlei kunstwerken uit de VU Collectie. Ter gelegenheid van zijn afscheid als hoogleraar Moderne kunst maakte Carel Blotkamp in opdracht van de Faculteit het kunstwerk TAT.

Carel Blotkamp, TAT, 2008. Opdracht Faculteit Letteren, folie op glas 

Gijs Frieling, Zonder titel (trein), 1994. Locatie: Faculteit Letteren, VU Collectie