TOLL - Toekomstig Online Landschap VU

De Vrije Universiteit zet de komende jaren in op het vernieuwen van haar weblandschap via het programma TOLL (Toekomstig online landschap). Met dit programma van vier jaar (2017-2020) hebben we als VU de kans, mogelijkheden en middelen om een stevige ambitie te realiseren. Om dit te bereiken is er veel werk te verzetten om allereerst de basis op orde te krijgen (zowel organisatorisch, inhoudelijk als technisch) en hiermee vervolgens te gaan excelleren.

Bekijk hieronder voorbeelden van projecten die binnen TOLL zijn gerealiseerd.

Contact

Neem voor meer informatie over TOLL en de projecten contact op via toll.cm@vu.nl.

Pre Student Community
Eind april 2018 is de Pre Student Community (PSC) gelanceerd: een online omgeving voor aanmelders (pré-studenten) van de bacheloropleidingen Bedrijfskunde en Communicatiewetenschap. Doel: zorgen dat een aanmelding een inschrijving wordt én studenten beter voorbereiden op hun studie. Na krap twee maanden heeft ruim 60% van de pré-studenten van Communicatiewetenschap en Bedrijfskunde de PSC bezocht. De gemiddelde sessieduur is ruim 6 minuten.

Met de PSC biedt de VU een (digitale) omgeving waar toekomstige studenten al vroeg onderdeel uitmaken van de VU. Door contact met medestudenten, overzicht in het aanmeld- en inschrijfproces en relevante content op opleidingsniveau, wordt de keuze voor de VU bevestigd en de band verstevigd. Denk hierbij aan korte interviews met docenten, tips van studie-adviseurs, ervaringen van studenten/alumni en aanbiedingen van onze campusondernemers. Kennismaken met medestudenten gebeurt in een speciale Facebookgroep. Daarnaast bieden we pré-studenten laagdrempelige contactmogelijkheden via mail, telefoon, Whatsapp en webchat. Neem een kijkje op de PSC:



VU Studie Inspirator
Eind oktober 2017 is de VU Studie Inspirator gelanceerd: een laagdrempelige online inspiratietool waarmee aankomend studenten kunnen ontdekken welke VU-opleidingen passen bij hun maatschappelijke interesses.

studie inspirator voorbeeld

De VU Studie Inspirator is een zogenaamde ‘leadgenerator’ en helpt studiekiezers op weg door hen door te verwijzen naar relevante pagina’s op het Bachelorplatform. Tot nu toe zijn er al meer dan 8.000 gebruikers en is de test 7.700 keer helemaal afgemaakt. We zien dat dit zowel door studiekiezers, als hun ouders gedaan wordt en 58% gebruikt hiervoor een mobiel. Vanaf maart 2018 starten we met de doorontwikkeling van de VU Studie Inspirator.

Webanalytics 
Waar komen mijn bezoekers vandaan? Welke pagina’s worden het meeste bezocht? En welke social mediakanalen leveren de meeste kliks op? Door gebruik van Google webtools, zoals Google Analytics, kun je een antwoord vinden op deze vragen. In het kader van TOLL zijn deze webtools eind 2017 opnieuw ingericht, oude websites zijn uit het account verwijderd en er is een nieuw proces voor toegangsbeheer ontwikkeld.

Vanaf nu kunnen medewerkers direct inloggen met hun VUnet-ID en hebben ze toegang tot de Google Analytics rapporten van alle online producten (websites/apps) van de VU. 

Om in één oogopslag over de belangrijkste webstatistieken uit Google Analytics te beschikken zijn er daarnaast ook een aantal Google Data Studio Dashboards ontwikkeld. Een voorbeeld daarvan is het dashboard voor het magazine De VU Formule.

web analytics

Op dit dashboard kun je direct aflezen hoe lang een bezoeker gemiddeld op een pagina blijft (Avg. Time on Page), hoeveel weergaven een pagina heeft gehad (Page Views) en hoe vaak en op welke link er is geklikt (Clickouts). Deze data kunnen worden ingezet om de content te verbeteren, doordat je kunt zien welke artikelen goed worden gelezen of bij welke artikelen bezoekers juist afhaken. 

Dashboard International Office: Bachelors EN 
Voor faculteiten is het vaak tijdrovend om voor elke specifieke opleiding in Google Analytics gebruikersstatistieken op te zoeken. Voor de afdeling International Office is daarom het Bachelor Programmes Dashboard ontwikkeld. Met een klik in het dropdown menu kun je de webstatistieken voor zowel de gehele Bachelorwebsite als de specifieke opleidingspagina’s bekijken. 

web analytics 2


Screaming Frog
Naast Google webtools zijn er ook andere tools die informatie geven over de status van een website en de positie in de zoekmachines. Met de tool Screaming Frog kun je een rapport maken van alle pagina’s van jouw website. Dit rapport geeft je informatie over paginatitels, metadescriptions, interne links en dode pagina’s. Deze rapporten kunnen direct worden geëxporteerd naar Microsoft Excel en worden en doorgestuurd aan webredacteuren. De komende tijd zullen we meer van dit soort tools gaan inzetten om onze websites te optimaliseren, om zo nog beter zichtbaar te worden in de zoekmachines.