Leo Waaijers Award: nomineer een Open Science-initiatief

30 april 2024
Op 22 oktober 2024 zal tijdens het Open Science Festival in Maastricht de eerste Leo Waaijers Award worden uitgereikt. De Award is bedoeld voor een persoon of groep die in de afgelopen jaren een gedurfd, vernieuwend en/of impactvol initiatief heeft genomen op het gebied van Open Science. Tot en met 1 september 2024 is het mogelijk om nominaties in te sturen.

De Leo Waaijers Award is een initiatief van UKB, het samenwerkingsverband van de 13 universiteitsbibliotheken en de Koninklijke Bibliotheek in Nederland. Doel van de prijs is om Open Science-initiatieven in het zonnetje te zetten en daardoor anderen te stimuleren en te inspireren. De nieuwe Award zal periodiek worden toegekend en bestaat uit een aandenken. De prijswinnaar zal breed gecommuniceerd worden.

De criteria voor de Award zijn:

• Het Open Science-initiatief is (tenminste deels) van Nederlandse bodem (een internationaal gericht initiatief mag uiteraard)
  • Het initiatief is niet ouder dan 5 jaar
  • Criteria voor de beoordeling van het Open Science-initiatief: gedurfd en/of inspirerend en/of vernieuwend en/of impactvol

Procedure
Vul uiterlijk op 1 september 2024 aanstaande het nominatieformulier volledig in en stuur dat naar ukb@uu.nl. Je kan jezelf of iemand anders nomineren.

Half september maakt de jury, op basis van bovenstaande criteria, een eerste selectie bekend van nominaties. De winnaar wordt op 22 oktober 2024 op het Open Science Festival in Maastricht bekend gemaakt. De jury bestaat uit Saskia Woutersen-Windhouwer (UvA), Hubert Krekels (WUR) en Maurits van der Graaf (Pleiade).

Voor vragen kun je terecht bij jurylid Maurits van der Graaf.

In de voetsporen van Leo Waaijers

Leo Waaijers (1938-2023) was een onvermoeibaar strijder vóór Open Access en voor het herstel van het machtsevenwicht tussen publieke en private actoren in het wetenschapsdomein. Leo was 35 jaar lang zeer actief in de wetenschappelijke informatiewereld en bestookte deze met vernieuwende ideeën, voorstellen en actieplannen. Hij deed dit vanuit verschillende functies, onder meer als bibliothecaris van de TU Delft en van de Wageningen University & Research, als manager bij het SURF-platform ICT en onderzoek, als Open Access consultant en medewerker van het Centre for Science and Technology Studies (CWTS).

Keur der wetenschap & QOAM
Leo scoorde nationale en internationale bekendheid met het opzetten van het succesvolle ‘Keur der wetenschap’ ofwel ‘Cream of Science’, een initiatief om aan de Open Access repositories van de universiteiten een kwaliteitsimpuls te geven door aan 200 vooraanstaande wetenschappers te vragen of zij al hun wetenschappelijke publicaties daarvoor wilden beschikbaar stellen. Hierna richtte Leo zijn aandacht op het wetenschappelijke uitgeefproces zelf en richtte QOAM op – bedoeld om de kwaliteit van een tijdschrift te laten bepalen door de auteurs zelf en daarmee de dominantie van de ’journal impact factor’ te doorbreken.

Onvermoeibaar als altijd, publiceerde hij samen met collega’s van het CWTS twee maanden voor zijn onverwachte overlijden nog een pleidooi om een publicatie-infrastructuur te bouwen buiten de uitgevers om. Met de Leo Waaijers Award wil UKB anderen inspireren om in zijn voetsporen te treden.

Bron: UKB.nl

Heb je vragen over Open Science op de VU?

Neem contact met ons op!

openscience@vu.nl

Contactpersoon